Askartelumateriaalia

p

Ankeriaita? Käärmeennahkoja? Ei, vaan polkupyörän sisuskumeja. Tuhoutuneita sisuskumeja siirtyi omistukseeni sillä perusteella, ettei niitä enää voi korjata. Tässä kumit on leikattu auki ja pesty. Tosin toinenkin pesu ois varmaan ollut vielä tarpeen. Sisuskumien sisällä on talkkia ja se saa kumit tuolla lailla kokonaan harmaiksi. Täältä löytyy ohjeita sisuskumien pesuun ja ompeluunkin.

Tässä video siitä miten sisuskumeja tehdään. Tämä käsittelee moottoripyörän sisuskumeja, mutta luulisin polkupyörien kumeja valmistettavan samoin. Videossa valkoinen aine onkin kalsiumkarbonaattia, kumpaakohan se nyt on sitten, tuota vai talkkia? Tuolla videolla työolot näyttävät välillä aika karuilta, laitteet näyttävät todella vaarallisilta eikä niissä ole hirveästi mitään suojia. Hengityssuojat ja hanskat sentään on kaikilla.

Sisuskumeissa taisi olla useampikin valmistajia, koska pinkassani on kolmen kokoisia sisuskumeja: leveitä maastopyörään, keskikokoisia cyclocross-pyörään ja kapeita maantiepyörään. Pinkassani on ainakin Schwalben ja Continentalin kumeja. Schwalben kumissa lukee made in Indonesia, muut kumit on jo pilkottu niin pieniksi etten löytänyt niistä enää merkintöjä. Tosin avaamattomassa Continentalin laatikossa lukee, että sisuskumi on valmistettu Kiinassa. Molemmat ovat saksalaisia yhtiöitä, Continental tosin todella suuri monikansallinen rypäs, Schwalbe pienempi. Nettisivujen historiaosiot ovat mielenkiintoisia. Tuntuu vähän siltä, että Schwalbe haluaisi olla yhtä pitkäikäinen ja merkittävä kuin monet muut saksalaiset yritykset (tutustuimme aiemmin jo Goldbuchiin) ja siksi yhdistelee maailmanhistorian myllerryksiä omaan historiaansa. Minusta on kuitenkin hyvä, että Schwalbe avoimesti kertoo, missä niiden tuotteet valmistetaan. Scwalbe kertoo myös kierrätyksestä. Ehkä Schwalben kannattaisikin vain reilusti olla uusi / keski-ikäinen, eikä vanha. Continental on todennäköisesti niin iso, että sillä on useita eri tehtaita ja niistä tulisi varmaan aika pitkä lista. Jännästi kyllä Continentalkin vakuuttaa nettisivuillaan “Handmade in Germany”. Saksalaiset taitavat tykätä näistä ironisista lainausmerkeistä? Tosin jotta ei nyt lytättäisi Continentalia ihan täysin, niin tuo sivu puhuu maastopyörärenkaista, eli niistä ulkokumeista (minut varmaan lynkataan tämän termin takia, mutta se on ihan looginen!). Haluaisin kyllä nähdä miten maastopyörän renkaita tehdään käsin. Lopuksi vielä todetaan, että kansainvälisellä toimijalla on tehtaita monessa paikassa, mutta tuotteet on suunniteltu Saksassa – varmaankin aitojen saksalaisten insinöörien toimesta.

Mitä tämä suomalainen epäinsinööri nyt sitten aikoo kumeista tehdä? Tässä kuva ensimmäisestä prototyypistä, toinen on nyt siis valmistumassa ja siitä tulee toivottavasti siistimpi.

k

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s