Villaisia lahjoituksia

Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään.

Nämä sanat olivat mielessäni kun pakkailin vastaanottokeskukseen vaatteita vietäväksi. Eihän näitä nyt loppujen lopuksi paljon tullut yhdeltä hengeltä, mutta kokonaismäärä oli aika valtava. Olin kirkolla auttamassa vaatteiden lajittelussa ja kantamisessa tänä aamuna. Enimmäkseen ihan kelpoa vaatetta mutta myös vähän älyttömiä: esim. juhlakenkiä. Hei, millasissa kengissä itse kuljette talvella kun kadut on jäätä ja loskaa? Ette varmaan missään satiinikorkkareissa? Harvinaisen pieni osa vaatteista oli rikkinäisiä.

Mieheltä löytyi pari ylimääräistä takkia, kolme paria hanskoja ja sitten itseltä näitä villaisia.

villat

Villasukista ensimmäiset on kutonut äitin täti ja toiset äiti. Lapaset olen kutonut itse käytettäväksi toisten lapasten sisällä ja ne ovat minulle vähän pienet oikeastaan. Lanka oli Novitan joku väriä vaihtava.

Vihreän huivin olen kutonut itse, lanka on Novitan Huurre ja ohje löytyy Ullaneuleesta.

Mustavalkoinen huivi on sekin äitin kutoma – tosin kangaspuissa. Käytin sitä vähän aikaa mutta langat jäivät koko ajan kiinni takin nappeihin ja ties mihin. Sitten laitoin sen pesukoneeseen muiden villavaatteiden kanssa villapesussa ja kas vain! Sehän huopui kivasti 😀 Ihan käyttökelpoinen mutta vähän lyhkäseksi se siinä koneessa tuli.

Piponkin olen itse neulonut joskus pari vuotta sitten. Aika harvoin pidän pipoa ja aina voin tehdä uuden jos tulee pipon tarve. Olen aika varma että piponkin ohje on Ullasta, mutta en nyt löydä sitä. Noh, sekin on Novitan langasta tehty.

Sukat ja lapaset yhdistin toisiinsa Ikeasta ostetuilla nimikorteilla tms. Joku heräteostos, en oo keksiny niille mitään käyttöä ennen kuin nyt. Myyntipakkauksen mukaan ovat tehdyt Kiinassa.

Vaatteet lähtivät matkaan Iittalan paperikassissa.

Kassi

Lapasia penkoessani huomasin yhdet, joista peukalot olivat kuluneet niin puhki, ettei niitä kannatta enää korjata. Laitoin ne roskiin. Näiden alla olen siis käyttänyt toisia lapasia. Nämä olivat joululahja anopilta. Mies ei suostunut omiaan käyttämään, minä taisin käyttää sitten molempien parit puhki.

rosk

Leave a Reply

