Ompelukone Husqvarna Viking Tribute 140M

Tällä kertaa esittelen ompelukoneeni, koska ompelin itseäni sillä sormeen ja olen saanut siitä hyvästä loppuviikon sairauslomaa.

Koneeni on Husqvarna Vikingin 140-vuotisjuhlamalli tai jotain semmosta. Ostin sen Erkin Sauma & Tikki -liikkeestä muutama vuosi sitten. Palvelu oli asiantuntevaa ja kaikin puolin miellyttävää. En enää muista mitä tämä kone maksoi mutta häälahjarahoilla sen ostin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Koneen mukana tuli ihan tavallisia asioita, neljä alalankapuolaa, kasa paininjalkoja, käyttöohjeet, ruuvimeisseli, neuloja. Kone tekee monenlaista perusommelta ja vähän jännempääkin ommelta, mutta minä olen käyttänyt lähinnä suoraa ja siksakia. Napinläpiä olen ommellut sen verran että olen kokeillut miten napinläpijalka ja automaattinen napinläpi toimii. Ja se on ihmeellistä! Napinläpijalassa on kolo, johon laitetaan se nappi jota haluaa käyttää. Sitten ohjeiden mukaan laitetaan oikeat ompeleet napinläpeä varten ja painetaan poljinta ja kone tekee oikean kokoisen napinläven.

Oman ompelutekniikkani kannalta paras toiminto on automaattinen nopeudensäädin, joka näkyy tuossa punaisen laatan vasemman alakulman vieressä. Minulla on tapana vaan painaa aina kaasu pohjaan, mutta tällä nopeudensäätimellä ei saa kiihdytettyä kovempaa kuin säädin antaa. Varmaan hyvä myös jos lapsi opettelee ompelemaan niin se ei saa vahingossakaan kiihdytettyä koneella liian kovaa.

Pohjasta selviää, että kone on valmistettu Taiwanissa. Husqvarna on ruotsalainen jättifirma joka tekee, tai on tehnyt, kaikkea. Mm. ompelukoneita, aseita ja moottorisahoja. Mutta tämä kone ei siis varmaan ole Ruotsia nähnytkään.

Kaikenlaista hienoa tällä pystyy varmasti tekemään, minä vain ompelen lähinnä verhoja ja käännän lahkeita. Ja ompelen itseäni sormeen.

Leave a Reply

